lunes, 12 de febrero de 2007

PROYECTO DE LISA JAMES Y MICHAEL PHELPS: ENSEÑANZA DE INGLES PARA GUIAS LOCALES ESPECIALIZADOS

PROYECTO DE VOLUNTARIOS

PROYECTO DE ENSEÑANZA DE INGLES PARA GUIAS LOCALES ESPECIALIZADOS

PROYECTO MICHEL Y LISA

Elaborado por Michael Phelps y Lisa James conjuntamente con Maximiliano Moreno director de proyectos de Ecotrackeres

Uso del vocabulario común en clases de Ingles para entender la realidad de la selva Amazónica del Ecuador.

Antecedentes:

La fundación Ecotrackers ha estado enseñando inglés con sus voluntarios en todos sus proyectos, pero los resultados no han sido los esperados porque no hay una relación concreta entre los que los estudiantes aprenden y lo que necesitan para explicar lo que un turista tiene que ver en cada lugar.

Michael y Lisa han trabajado en Camboya, Sudáfrica y otros lugares enseñando inglés y ahora tienen un plan para enseñar inglés usando palabras claves que puedan ayudar al mismo tiempo a entender que es lo que pasa en la selva amazónica en relación a la biodiversidad y a la diversidad cultural que allí habitan, frente a los procesos de desarrollo.

OBJETIVO DEL PROYECTO

Iniciar y desarrollar un sistema de enseñar inglés en las comunidades, usando palabras que permitan conocer los que hay y lo que pasas en las comunidades amazónicas.

OBJETIVOS ESPECIFICOS

1.- Usar las clases de in Ingles para formar guías especializados desde niños en la protección de especies o culturas locales.

2.- Usar los reportes de los profesores voluntarios de inglés para explicar a partir de los datos obtenidos de los estudiantes y material fotográfico y fílmico lo que pasa en la amazonía.

3.- Desarrollar materiales pedagógicos para enseñar a los estudiantes

4.- Crear una base de datos sobre lo que pasa en la Amazonía

5.- Crear materiales que puedan servir a los guías protectores de especies y a los turistas para observar especies, culturas y lugares especiales.

CONTRIBUCIONES

Para iniciar el proyecto de Michael y Lisa las contribuciones son los siguientes

Contribución de Michael y Lisa

1.- Michael y Lisa darán clases en San José de Morona o Santiago para entender las posibilidades de los colonos que en la zona no tienen el poder político y apoyar el proyecto de el uso ecológico de cuencas tranfroterizas específicamente de la cuenca del Río Morona y la Reserva del Cutucú.

2.- Darán clases en Santa Inés y Shaimi para apoyar el uso ecológico de la zona de amortiguamiento y el interior del Parque Nacional Sangay por parte de la comunidad indígena Shwar que tiene el poder político en la zona.

3.- Darán clases en Remolino Grande y Tierras orientales para apoyar el trabajo de protección de la cultura Secoya y del Parque Nacional del Cuyabeno que hacen los indígenas que en la zona no tienen el poder político y enfrentan a las petroleras, la invasiones de los colonos y a las plantaciones de palma africana-

En todas las comunidades los indígenas y los colonos son depredadores del bosque amazónico.

4.- Además aportan su experiencia de trabajo voluntario en otros países

5.- Aportan un total de 720 dólares.

6.- Con un reporte de sus actividades

7.- Con un trabajo para encontrar mas voluntarios que continúen este proyecto con Ecotrackers

Contribución de Ecotrackers

1.- Ecotrackes aporta con la ayuda para la elaboración del proyecto

2.- Con la orientación para ejecutar el trabajo

3.- Con la coordinación para que sus directores locales colaboren

4.- Con la publicación de las experiencias y los resultados

5.- Con la búsqueda de nuevos voluntarios para continuar el proyecto

6.- Con la motivación a las comunidades

7.- Con la publicación de los materiales producidos

Contribución de las comunidades

1.- Con la alimentación

2.- Con el alojamiento en una familia

3.- Con personas conocedora que orienten a los profesores en la búsquela de especies y atractivos que puedan servir para hacer turismo inteligente.

4.- Con la naturaleza de su área de influencia

5.- Con su cultura

6.- Con la participación de personas en los cursos de inglés

7.- Con la participación de personas de la comunidad en una organización local

RESULTADOS ESPERADOS

Resultados esperados por Michael y Lisa

1.- Aprender como y desarrollar un mecanismo de proteger la amazonía usando sus conocimientos de ingles y su cámara de fotos

2.- Usar exitosamente su experiencia en otros países para crear un proyecto participativo de protección ambiental y cultural.

3.- Crear una información lo bastante buena para inspirar a otras personas para continuar su iniciativa.

4.- Usar de la mejor manera las posibilidades creadas por Ecotrackers y las comunidades con las que trabaja y ayudar a las comunidades y a Ecotrackers para continuar con este plan.

5.- Tener un buen grupo inicial de niños y adultos guías locales de turistas inteligentes que puedan usar algunas palabras y expresiones en ingles.

6.- Obtener en la comunidad valiosa información que permita proteger la amazonía mediante la solidaridad internacional y la lucha contra la corrupción y el mal manejo de ambiente así como para hacer bueno materiales pedagógicos, publicitarios y de información.

7.- Encontrar mas personas que continúen su primer esfuerzo

Resultados esperados por Ecotrackers

1.- Fortalecer su trabajo y contar con más recursos materiales y voluntarios o estudiantes.

2.- Disponer de un buen reporte que ayude en su trabajo de proteger la biodiversidad y la diversidad cultural de la Amazonía

3.- Fortalecer a las organizaciones y actores locales para que puedan hacer mejor el trabajo de protección de la biodiversidad y la diversidad cultural y usen ecológicamente los recursos para generar mejores condiciones sociales.

4.- Contar con buenos materiales pedagógicos, informativos y publicitarios para apoyar el trabajo de los guías locales y organizaciones en el desarrollo de actividades productivas con propiedad intelectual e identidad única además, ecológicas y con respeto a las culturas locales, que sean imposibles de ser robadas de las comunidades.

5.- Contar con información para ayudar a la comunidad para hacer proyectos que puedan negociar.

6.- Que los voluntarios se sientan satisfechos de su experiencia con nosotros

7.- Que los voluntarios continúen el trabajo de proteger la biodiversidad y la diversidad cultural y practicando el turismo inteligente.

Resultados esperados por las comunidades

1.- Desarrollar una actividad económica rentable, ecológica y de beneficio colectivo

2.- Prepara a sus niños, jóvenes y adultos como guías

3.- No destruir la naturaleza ni su cultura para poder contar con recursos económicos

4.- Usar la protección de la naturaleza para crear profesionales dentro de la comunidad

5.- Fortalecer las organizaciones locales de guías, mujeres, salud, educación, etc.

6.- Desarrollar proyectos

7.- Recibir turistas, voluntarios y estudiantes del Ecuador y del mundo y ayudarles a entender a la selva y las culturas amazónicas.

FECHA DE INICIO DEL PROYECTO: sábado 17 de febrero del 2007

COMUNIDADES PARTICIPANTES y directores locales responsables y fechas de participación:

1.- San José de Morona, director Orlando Montúfar. Fecha de participación del 18 al 27 de Febrero 2007

2.- Santa Inés, director Rafael Chacal: Fecha de participación del 28 de febrero al 8 de marzo 2007

3.- Remolino Grande, dierector Gustavo Piaguaje fecha de participación del 10 al 19 de marzo 2007-02-12

PUBLICACION DE LOS PRIMEROS RESULTADOS

23 de Marzo de 2007

INICIO DE LA CAMPAÑA DE PUBLICIDAD DEL PROYECTO Y BUSQUEDA DE COLABORADORES

13 de febrero 2007



Teaching English to Protect the Amazon Jungle

Introduction

Our background (Michael and Lisa)

We arrived in Quito in February 2007 to spend the final two months of our gap year travel. We intended to spend one of these months volunteering, and had not pre-arranged any volunteer work until we arrived. There are numerous volunteer options in Ecuador, and after two days of making enquiries to various volunteer organisations, we chose to arrange our placement with Ecotrackers.

Having taught English to children in South Africa and Cambodia during our gap year we expressed our preference to teach English at schools in a rural location in the Amazon Basin.


The project

We were assigned a specific project titled ‘Teaching English to Protect the Amazon Jungle’. The main objective being to teach children, specific vocabulary relating to the Amazon Jungle e.g names of plant, animal and insect species that live in the Amazon Basin. By doing so, the children would benefit in the future if they were to become bilingual tourist guides in the area.

In addition to teaching English, weekends, would be spent on the Ecuador and Peru border, where there are plans to build a new Volunteer lodge with facilities, and a shop. This area will be used to accommodate future volunteers.

Also, there would be opportunities for us to be involved in the re-forestation of the sand banks on the Morona River, caused by subscidence due to logging in the area.

Location and getting there

The location options were discussed, and it was decided that we go to San Jose, a small town near the Peruvian border.

Our journey involved taking the 18.30 hrs bus from Quito’s main bus terminal to Macas. This journey can take between 9 and 11 hours. We chose to spend one night in Macas before continuing to San Jose. Macas is a small town with shops and restaurants, and accommodation options. The next morning we left Macas at 6.45 hrs, and travelled by bus to San Jose. This journey can take from 8 to 12 hours, on a very slow and bumpy road. It is recommended that you buy snacks and water in Macas, as there are no eating options on the way.

San Jose

The town of San Jose is a small community of a few hundred people. It consists of mainly colonials, and some indigenous Indians. The people are friendly and made us feel very welcome. The main employment activity is agricultural i.e cattle farming, however it is hoped that this will change to fish farming, as to prevent further deforestation caused by land clearing for cattle farming.

At San Jose, nobody speaks English, so a good understanding of Spanish is recommended.

Accommodation and facilities

There are a few shops in the town which sell soft drinks, beer, and basic provisions, although choice is minimal. Accommodation is either in the family home of Dona Luber, who prepares all meals, or in the building situated next door (depending on the number of volunteers). There is an outside cold water shower and toilet, which is shared with the family, but lacks privacy. However, there is another toilet and shower at a neighbour’s house which may be used, and is more private. There is no laundrette, so clothes must be washed by hand. Bedrooms are basic, but adequate. Three meals are served each day, usually consisting of rice, meat, fish or egg, and a vegetable.

There is no electricity between the hours of 1pm and 5pm and 10pm and 5am. There is no television or mobile phone signal. There is one telephone in the town, but it is unreliable and expensive. If you like comforts and luxuries, this is not a suitable project location.

Schools

There are three schools in the area. One is located in La Union, which is a 1 hour walk, and the other two, are in close proximity to the accommodation.



Evaluation of the status of english teaching

in the area of Morona

The work we started was teaching basic English to children in San Jose and La Union. We feel that it is really important that future volunteers continue the work, so this document contains information for future volunteers and should be updated every time somebody leaves.

La Union

Situation: The children know very little english. They have never had an english teacher and they don´t have course books. They seem to have some vocabulary in their notebooks, because the director of the school has been teaching them some words, though he does not speak english. They are familiar with a few greetings and so on, but have no understanding of grammar. Depending on the day there are approximately 40 pupils from 9-12 years old. It is hard to maintain consistency as some pupils do not attend every day.

What we have done: We have been teaching them (a revision of these should be sufficient):

Hello

What is your name

My name is

How are you

I am fine

Where are you from

I am from

Also we have been teaching the ”head and shoulders, knees and toes” song, and body parts. They may remember some of it. Some have done colours.

Recommendations:

Asking them to repeat loudly, e.g new vocabulary and greetings. This is an effective way to help them remember, and practice pronounciation.

Playing games and singing songs are effective ways of getting all to participate, as some are very shy.

There is a notebook for the school, that will be handed with comments from earlier volunteers. Write what you do. If we have to continue without books this is very important.

The voluntary afternoon kids from the San José primary school

Situation: They come voluntarily and are quite enthusiastic. They have notebooks with some words from the school, but they are basically starting from scratch. Being out of the school environment (we have been doing the classes on Doña Nube´s terrace) makes the teaching environment more relaxed and informal, but there are no facilities (e. g. blackboard), and naturally there are many kids that don´t attend.

What we have done: We have been teaching them (a revision of these should be sufficient):

Hello

What is your name

My name is

How are you

I am fine

Where are you from

I am from

Also we have been teaching the ”head and shoulders, knees and toes” song, and a few other body parts.

26/2 We taught them various kinds of animals, and asked them to draw them, which they enjoyed very much. We tried the ”Old McDonell had a farm”-song, but it was a bit difficult for them.







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